ERA Gyakran Ismételt Kérdések és Feleletek

1. Mi okozhatja az aláírás során keletkezett hibát?

1.1 Nem megfelelő a böngésző/operációs rendszer

Az MNBSigner aláíró alkalmazás a következő operációs rendszerekre telepíthető:

  • Windows 8, 8.1
  • Windows 10 
  • Windows 11 

1.2 Az MNBSigner aláíró alkalmazás a következő böngészőket támogatja:

  • Microsoft Edge 114.0+
  • Mozilla Firefox 45.2.0+
  • Google Chrome 65.0.3325.181+

2. Hol található az aláírási napló?

Az MNBSigner alkalmazás MNB logót, illetve a nevét tartalmazó sávján az egér jobb gombjával kattintva megjelenik egy helyzetérzékeny menü, melyben az eseménynapló könyvtárának megnyitása funkció válik elérhetővé.

3. Az aláírás során keletkező hibaüzenetek

a, „Az aláíró szolgáltatás nem érhető el.”

Űrlap beküldése során érkezhet „Az aláíró szolgáltatás nem érhető el. Kérjük ellenőrizze a szolgáltatás állapotát a Bejelentkezési adatok között” hibaüzenet. A hibaüzenet arra utal, hogy nincs telepítve az MNBSigner aláíró alkalmazás.Az aláíró a következő weboldalról telepíthető.
https://era.mnb.hu/ERA.WEB/contents/digitalis_alairo

Továbbá ahogy a hibaüzenet is írja a Bejelentkezési adatoknál ellenőrizhető az állapota.


b. Nincs elérhető tanúsítvány / No certificate available

Amennyiben nincs elérhető tanúsítvány az alábbi helyeken szükség ellenőrizni a tanúsítvány meglétét sorozatszám alapján.

  • Windows tanúsítványtárban
    Start menü / Vezérlőpult / Internet beállítások / Tartalom / Tanúsítványok / Személyes fül
    - Amennyiben a fenti útvonalon nem található a tanúsítvány abban az esetben a tanúsítvány kiadója tud segítséget nyújtani
  • ERA rendszer Regisztrációs adatbázisban
    Belépést követően / Regisztrációs Adatbázis / Tanúsítványok kezelése
    - Amennyiben a fenti menüpontban nem található a tanúsítvány, akkor fel kell tölteni a .cer kiterjesztésű publikus kulcsát.

c,„Az aláíró alkalmazásban nemvárt kivétel történt! Hibanapló azonosító: XXXX” hibaüzenet esetén az alábbiak ellenőrzését érdemes elvégezni.

  • Űrlapon becsatolt melléklet fájlnevében speciális és/vagy speciális ékezetes karakter található.
    Javasoljuk, hogy kerülje ezen karakterek használatát. PL: é karakter URL enkódolt UTF8 értéke %C3%A9 és nem e%CC%81, mivel utóbbi a Unicode combine módszer alapján keletkező é. Ezt az aláíró nem támogatja, ezért nem találja meg a fájlrendszerben egyébként létező fájlt.
  • Űrlapon becsatolt melléklet mérete meghaladja az ERA rendszerben a 15 MB-os határt.
    Ebben az esetben javasoljuk tömörítse a csatolmányt vagy használja a Nagyméretű Állományok kezelése (NAK) szolgáltatást.

4. Melyik tanúsítvány alkalmas digitális aláírásra?

Több célra alkalmas tanúsítványtípus van. Minden tanúsítvány tartalmazza azt az információt, hogy milyen célra alkalmas. Az ERA szolgáltatásainak használatához „aláíró” funkciójú tanúsítvány szükséges, ennek ellenőrzése annál a szolgáltatónál ellenőrizhető, akitől a tanúsítványt igényelte.

(pl. e-Szignó-tól igényelt tanúsítvány esetén, az alábbi helyen ellenőrizhető: a http://www.e-szigno.hu oldalt behozva az e-Szignó Hitelesítés Szolgáltató/Tanúsítványok/Keresés a tanúsítványtárban menüpont alatt mindkét (Minősített tanúsítványok, Fokozott biztonságú tanúsítványok) tanúsítványtárban meg kell nézni és akkor megfelelő a tanúsítvány, ha az utolsó előtti „Funkció” oszlopban „aláíró” szerepel.)

Másik lehetőség, hogy a tanúsítványt megnyitjuk pl. a Windows tanúsítvány tárából (START menü\Vezérlőpult\Internetbeállítások menüpont, majd a Tartalom fülön a Tanúsítványok nyomógomb), a tanúsítvány Részletek fülön, a Kulcshasználat bejegyzésben megtaláljuk, hogy milyen célokra alkalmas a tanúsítvány. Aláírásra az a tanúsítvány alkalmas, amelyikben a „Letagadhatatlanság” szerepel.


5. Hol tudom megnézni, hogy megfelelően van-e telepítve a tanúsítványom?

Nyissuk meg a START menün belül a Vezérlőpultot, majd keressünk rá és nyissuk meg az Internetbeállításokat. Az Internetbeállításoknál lévő Tartalom fülön a Tanúsítványokra, majd kattintsunk duplán a Személyes fülön lévő listában a saját tanúsítványunkra. A tanúsítvány akkor megfelelő, ha a Tanúsítvány információ felirat melletti ikonon nem szerepel piros X, sem felkiáltójeles sárga háromszög, és az ablak alján megjelenik a felirat, mely szerint elérhető titkos kulcs a tanúsítványhoz.

Amennyiben az „Információ a tanúsítványról” felirat melletti ikonon egy felkiáltójeles sárga háromszög látható, a tanúsítványhoz tartozó hitelesítési útvonal nem teljes. Kattintsunk a Tanúsítványlánc fülre, ahol meglátjuk, hogy az útvonal melyik eleme hiányzik a tanúsítványtárból. A tanúsítványt tartalmazó chipkártyáról telepítsük (vagy a hitelesítés szolgáltató weboldaláról töltsük le) a hiányzó tanúsítvány(oka)t, és kövessük az ott leírt telepítési útmutatót.

Ha a személyes tanúsítványunk telepítése után nem érhető el a hozzá tartozó titkos kulcs (a tanúsítvány részleteit bemutató ablak alján nem jelenik meg a felirat), indítsuk újra a számítógépet. Ha ez sem oldja meg a problémát, kérjük lépjen kapcsolatba a tanúsítvány kibocsátójával.

 

6. További kérdések:

Kérdés: Milyen fajtájú tanúsítvány szükséges az ERA rendszerbentörténő regisztrációhoz? Minősített tanúsítvány, vagy elegendő a fokozott aláíró tanúsítvány? 

Válasz: Az aláíró tanúsítvány csak olyan, a Nemzeti Hírközlési Hatóság által nyilvántartásba vett hitelesítés-szolgáltatótól származó aláíró tanúsítvány lehet, amelynek típusa:

  • Fokozott biztonságú szervezeti személyes vagy

  • Fokozott biztonságú személyes vagy

  • Minősített szervezeti személyes vagy

  • Minősített személyes aláíró tanúsítvány.

A fokozott biztonságú (nem minősített) aláíró tanúsítványoknál további megkötés, hogy azok csak olyan hitelesítés-szolgáltatóktól származhatnak, amelyeknek a szolgáltatói tanúsítványát a közigazgatási gyökér-hitelesítés szolgáltató (KGyHSz) hitelesítette felül.

Kérdés: Regisztráció során milyen paraméterekkel rendelkezik a megfelelő jelszó?

Válasz: Jelszó minimális hossza 10 karakter. A jelszónak tartalmaznia kell minimum

  • 1 db kisbetűt
  • 1 db nagybetűt
  • 1 db számot
  • 1 db speciális karaktert. A megengedett speciális karakterek: ~`!@#$%^&*()_-+=|\:;”’,.?/
  • A jelszó nem egyezhet meg a legutóbbi 5 jelszó egyikével sem

A jelszó maximális érvényességi ideje 12 hónap lehet

Kérdés: A beküldött regisztrációs adatlap jóváhagyása még nem történt meg. Van lehetőség ezen űrlapok más módon való eljuttatására az MNB-hez, hogy felgyorsuljon a regisztráció jóváhagyása, és így eleget tudjunk tenni adatszolgáltatási kötelezettségünknek?

Válasz: Kérjük, vegye fel a kapcsolatot az MNB munkatársaival az adatszolgaltatas@mnb.hu e-mail címen keresztül.

Kérdés: A regisztrációs adatlapot aláírás után, hova kell elküldeni?

Válasz: A regisztrációs adatlapot aláírást követően Cégkapun vagy az ERA keretrendszeren keresztül van lehetőség beküldeni.

Kérdés: Mi a teendő a felhasználó névváltozása esetén?

Válasz: Név módosításra van lehetőség bejelentkezés után a Regisztrációs Adatbázis / Saját Adatok módosítás menüponton belül. Fontos: A névmódosítás során inaktiválni fogja a rendszer a korábban feltöltött tanúsítványokat, tehát szükséges lesz az új névre szóló tanúsítványok feltöltése! Amennyiben sikertelen a módosítás kérjük, vegye fel a kapcsolatot a Felügyelet munkatársaival az adatszolgaltatas@mnb.hu e-mail címen keresztül. 

Kérdés: Mi a teendő akkor, ha a felhasználó elfelejti a felhasználónevét/jelszavát és az elfelejtett azonosító funkció használatával sem sikerül megtudnia?

Válasz: Kérjük, vegye fel a kapcsolatot a Felügyelet munkatársaival az adatszolgaltatas@mnb.hu e-mail címen keresztül.

Kérdés: Mi a teendő akkor, ha a korábban admin jogosultsággal rendelkező munkatárs távozik? Hogyan kerül jóváhagyásra az új felhasználó?

Válasz:

  • Az admin jogosultsággal rendelkező képviselő átadhatja az admin jogot egy másik felhasználónak az Admin funkciók/Bejelentők kezelése menüponton keresztül.
  • Lehetősége van a felhasználónak admin jogot igényelni az Intézmények – szolgáltatások menüpont alatt, az Admin jog igénylése gombra kattintva, ebben az esetben a regisztrációs adatlapot kinyomtatva, intézményi pecséttel és cégszerű aláírással ellátva kell eljuttatni a Felügyelethez.

 


Adatszolgáltatás Gyakran ismételt kérdései

1. Mikor tekinthető beérkezettnek egy küldemény?

Jelentésfájl beküldése esetén:
Az MNB az adatszolgáltatást csak akkor tekinti teljesítettnek, ha az "Feldolgozott" vagy „Érvényes” megjelölést kap! Amennyiben a beküldéstől számított 24 órán belül nem érkezik visszaigazolás a beküldött jelentésállomány státuszára vonatkozóan az 
adatszolgaltatas@mnb.hu címen érdeklődhet a küldemény állapotáról.

2. Ha a beküldéssel kapcsolatban bármilyen információt szeretnék a MNB-vel közölni, hol tehetem ezt meg?

Amennyiben a jelentésfájl beküldésével kapcsolatosan plusz információt szeretne közölni az MNB-vel, kérjük az adatszolgáltatás@mnb.hu (Felügyeleti jelentések esetén) vagy a statadatszolg@mnb.hu (Jegybanki/Statisztikai adatszolgáltatások esetén) e-mail címeken tegye meg.

3. Mekkora lehet összességében a jelentéshez (adatszolgáltatás) kötelezően csatolandó PDF fájlok legnagyobb mérete?

20 MB a megengedett méret.


Közzétételek Gyakran ismételt kérdései

1. Kérdés: Mi lehet a maximális mérete a közzétételi küldeménynek?

Válasz: 100 MB.

2. Kérdés: A befektetési alapkezelőknek, illetve kezelt befektetési alapjaiknak kötelező a rendszer használata?

Válasz: A befektetési alapkezelők saját magukra és kezelt alapjaikra vonatkozó közzétételi kötelezettségét a Batv. – 2011. évi CXCIII. törvény a befektetési alapkezelőkről és a kollektív befektetési formákról - 116. §-a rögzíti.

A Batv. 116. §-a értelmében:

116. § (1) A befektetési alapkezelő a saját magára és a befektetési alapra vonatkozó, az e törvény szerinti közzétételi kötelezettségeit, amennyiben az adott törvényi előírás másképpen nem rendelkezik,

a) a befektetési alapkezelő és az érintett befektetési alap honlapján, és

b) ha a Felügyelet nyújt ilyen szolgáltatást az e törvény szerinti közzétételek céljára, a hivatalosan kijelölt információtárolási rendszeren való közzététellel teljesíti.

Ilyen módon a befektetési alapkezelők és a kezelt befektetési alapjaik számára a rendszer használata kötelező.

3. Kérdés: A befektetési vállalkozásoknak kötelező a rendszer használata?

Válasz: A Bszt. 123.§ (1)-(3) bekezdése a befektetési vállalkozások Felügyelet felé történő bejelentési és közzétételi kötelezettségét rögzíti. A törvény azonban nem szól arról, hogy ezt a Felügyelet nyújtotta közzétételi rendszeren keresztül kell-e megtenniük. Így a rendszer használata a befektetési vállalkozások számára ugyan nem kötelező, de ajánlott, tekintve, hogy a rendszer alkalmazásával egy időben megvalósul a bejelentési és közzétételi kötelezettségük.

4. Kérdés: Az új közzétételi rendszer biztonságát illetően, amikor a mellékletek tallózás révén a saját dokumentumtárból kerülnek becsatolásra nem lesz-e kiszolgáltatottabb, kevésbé védett, ill. jobban támadható (sérülékenyebb) az alapgép tartalma (az ott tárolt dokumentumok, információk)?

Válasz: Az alapgép tartalma nem lesz védtelenebb, mert csak a kiválasztott, feltöltött PDF fájlok kerülnek továbbításra. A gépen tárolt többi fájlhoz a program nem fér hozzá.